do roku 2021
do roku 2021
Wykonane dochody
bieżące
Wykonane dochody majątkowe
Wykonane dochody
własne
Wykonane dochody unijne
Dochody bieżące na mieszkańca
Wartość wskazuje na poziom transferów bieżących do budżetu.
Dochody majątkowe na mieszkańca
Wartość wskazuje na skuteczność działań w zakresie pozyskiwania dodatkowych środków na inwestycje.
Dochody własne na mieszkańca
Wartość wskazuje na poziom samodzielności finansowej jednostki i poziom elastyczności budżetu.
Dochody unijne
na mieszkańca
Wartość wskazuje na aktywność jednostki w zakresie pozyskiwania środków zewnętrznych.
Najważniejszym źródłem dochodów Gminy Mosina w 2022 r. były wpływy z udziału w podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT). Wykonanie dochodów z tego źródła na poziomie ponad 51,1 mln zł składało się na 25,9% wszystkich dochodów gminy. Drugim najważniejszym źródłem dochodów gminy była subwencja ogólna z budżetu państwa, którą wykonano na poziomie niemal 33,9 mln zł (17,2% dochodów ogółem). Na trzecim miejscu pod względem wartości dochodów budżetu znalazły się wpływy z podatku od nieruchomości wykonane na poziomie ponad 26,5 mln zł, co stanowiło 13,4% wszystkich dochodów. Trzy najważniejsze źródła dochodów gminy zapewniły łącznie 56,5% wpływów do budżetu.
Oprócz podatku od nieruchomości, wśród pozostałych dochodów własnych Gminy Mosina wykonanych na znacznym poziomie w 2022 r. wskazać należy:
wpływy z innych lokalnych opłat pobieranych przez jednostki samorządu terytorialnego na podstawie odrębnych ustaw - 12.956.571,93 zł (wzrost w stosunku do roku poprzedniego o 15,3%);
wpływy z podatku od czynności cywilnoprawnych - 3.492.384,48 zł (spadek w stosunku do roku poprzedniego o 7,7%);
wpływy z najmu i dzierżawy składników majątkowych Skarbu Państwa, jednostek samorządu terytorialnego lub innych jednostek zaliczanych do sektora finansów publicznych oraz innych umów o podobnym charakterze - 1.089.981,81 zł (wzrost w stosunku do roku poprzedniego o 6,2%);
wpływy z podatku od środków transportowych - 903.214,49 zł (wzrost w stosunku do roku poprzedniego o 6,1%);
wpłaty z tytułu odpłatnego nabycia prawa własności oraz prawa użytkowania wieczystego nieruchomości - 798.368,46 zł (spadek w stosunku do roku poprzedniego o 76,0%);
wpływy z tytułu opłat za użytkowanie wieczyste nieruchomości - 790.270,76 zł (spadek w stosunku do roku poprzedniego o 3%);
wpływy z różnych dochodów - 735.380,34 zł (wzrost w stosunku do roku poprzedniego o 692,6%).
do roku 2021
do roku 2021
Wykonane wydatki
bieżące
Wykonane wydatki majątkowe
Środki własne
na inwestycje
Wydatki zrealizowane
z dofinansowaniem
Wydatki bieżące na mieszkańca
Wartość wskazuję na poziom środków jaki przeznaczano na realizację zadań bieżących jednostki.
Wydatki majątkowe na mieszkańca
Wartość wskazuje na poziom nakładów na realizację inwestycji oraz przyjęte priorytety w zakresie realizacji zadań własnych.
Środki własne
na inwestycje na mieszkańca
Wartość nadwyżki operacyjnej pomniejszona o spłatę długu. Wskazuje na zdolność do realizacji inwestycji bez pozyskiwania finansowania zewnętrznego.
Wydatki zrealizowane
z dofinansowaniem na mieszkańca
Wartość wydatków zrealizowanych z udziałem środków zewnętrznych. Świadczy o aktywności JST w zakresie pozyskiwania zewnętrznych źródeł finansowania.
W 2022 r. Gmina Mosina najwięcej środków przeznaczała na realizację zadań z zakresu oświaty i wychowania. Suma wydatków gminy poniesiona w dziale 801 - Oświata i wychowanie oraz 854 - Edukacyjna opieka wychowawcza wyniosła niemal 77,9 mln zł i składała się na 39,1% wydatkowanych środków budżetowych. Obecność wydatków oświatowych na pierwszym miejscu w strukturze wpisuje się w standardowy obraz tej części budżetu większości gmin i miast w Polsce. Drugim najistotniejszym obszarem funkcjonowania gminy w 2022 r. była pomoc społeczna i wsparcie rodziny. Wydatki z obszaru pomocy społecznej i wsparcia rodziny wiązały się w głównej mierze z realizacją rządowego programu "Rodzina 500+" oraz wypłatą zasiłków i świadczeń rodzinnych. Zrealizowano je na poziomie ponad 54,4 mln zł (suma wydatków w dziale 852 - Pomoc społeczna, 853 - Pozostałe zadania w zakresie polityki społecznej oraz 855 - Rodzina). Zadania z zakresu pomocy społecznej i wsparcia rodziny pochłonęły 27,3% wydatków zrealizowanych w 2022 r. Ponad 18,3 mln zł, czyli 9,2% wydatków ogółem, pochłonęły wydatki z obszaru gospodarki komunalnej i ochrony środowiska, związane z gospodarką odpadową w gminie. Znaczne środki przeznaczano również w obszarze transportu i łączności - 17,8 mln zł (8,9% wydatków ogółem), co w dużej mierze wiązało się z realizowanymi przez gminę zadaniami inwestycyjnymi. Utrzymanie aparatu administracyjnego kosztowało 13,2 mln zł, co stanowiło niemal 6,6% wydatków budżetowych.
do roku 2021
do roku 2021
Wynik budżetu
ogółem
Określa nominalną różnicę pomiędzy wysokością uzyskanych dochodów i zrealizowanych wydatków.
Wynik budżetu
bieżącego
Wartość wskazuje na zdolność do realizacji inwestycji i spłaty zobowiązań bez pozyskiwania finansowania zewnętrznego.
Zadłużenie w stosunku do dochodów
Wartość wskazuje na udział kwoty długu w dochodach budżetowych.
Koszt obsługi
długu
Wartość wydatków na zapłatę odsetek od każdego 1 mln zaciągniętych kredytów, pożyczek oraz emisji obligacji.
Zadłużenie Gminy Mosina na koniec 2022 r. wyniosło 38,1 mln zł. W stosunku do roku poprzedniego kwota zadłużenia gminy spadła o 2,6%. W 2022 r. przychody Gminy Mosina z tytułu kredytów, pożyczek i emisji papierów wartościowych wyniosły 8,0 mln zł, natomiast rozchody z tytułu spłaty ww. instrumentów sięgnęły 9,0 mln zł, co oznacza, że zadłużenie wg salda na koniec roku spadło o 1,0 mln zł. Poziom wygenerowanej w 2022 r. nadwyżki operacyjnej zapewniał bezpieczeństwo finansowe, również w zakresie spełnienia ustawowej relacji zadłużenia, o której mowa w art. 242-244 ustawy o finansach publicznych.
Spłatę zadłużenia Gminy Mosina zaciągniętego do 2022 r. planuje się włącznie do 2032 r. W tym okresie średnioroczna prognozowana nadwyżka operacyjna gminy kształtuje się na poziomie ponad 13,7 mln zł. W tabeli poniżej przedstawiono najważniejsze parametry finansowe dotyczące zdolności kredytowej Gminy Mosina w horyzoncie czasowym WPF (lata 2023-2032). Zwrócono uwagę na następujące parametry: harmonogram spłat i obsługi zadłużenia, prognozowana nadwyżka operacyjna brutto i netto, zdolność do obsługi dodatkowych zobowiązań.
Prognozowane parametry finansowe dla Gminy Mosina w latach 2023-2032