SYSTEM OŚWIATOWY GMINY

Zadaniem gminy, zgodnie z ustawą z dnia 16 grudnia 2016 r. Prawo Oświatowe w szczególności jest: zakładanie i prowadzenie przedszkoli w tym przedszkoli specjalnych, szkół podstawowych, zabezpieczenie bazy lokalowej i sprawności technicznej obiektów oświatowych oraz środków rzeczowych i finansowych dla ich działalności, zabezpieczenie kadry pracowniczej, w tym administracyjno-obsługowej. Realizacja powyższych ma na celu zapewnianie uczniom jak najlepszych warunków i możliwości do indywidualnego rozwoju oraz stałego pogłębiania wiedzy. Dodatkowo, aby zapewniać coraz lepsze warunki do funkcjonowania szkół i przedszkoli, Gmina Mosina pozyskuje dodatkowe środki finansowe na realizację m.in. z programów "Posiłek w szkole i w domu", "Laboratoria Przyszłości”, "Aktywna Tablica”, "Informatyka się liczy”, „Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa” oraz programów dot. współpracy międzynarodowej.

Szczegółowe informacje znajdują się w części raportu dotyczącej Realizowanych polityk, programów i strategii.

OŚWIATA - PODSTAWOWE PARAMETRY W GMINIE MOSINA

844

Liczba dzieci objętych nauczaniem przedszkolnym

Liczba dzieci w wieku 3-6 lat z terenu gminy objęta wychowaniem przedszkolnym w placówkach prowadzonych przez gminę.

91,95%

Współczynnik skolaryzacji przedszkolnej


Wskaźnik określa stosunek liczby dzieci objętych wychowaniem przedszkolnym w wieku 3-6 lat w ogólnej liczbie dzieci w tym wieku z terenu gminy.

20,92

Średnia liczebność oddziałów w szkołach podstawowych


Wskaźnik określa ilu uczniów przypada przeciętnie na 1 oddział klasowy (łącznie w klasami "0").

2,55

Średnia liczba etatów nauczycielskich na oddział w SP


Wskaźnik określa ilu nauczycieli przypada przeciętnie na 1 oddział klasowy (łącznie w klasami "0").


3 418

Liczba dzieci w szkołach podstawowych

Liczba dzieci w szkołach podstawowych prowadzonych przez gminę (łącznie z klasami "0").

100,22%

Współczynnik skolaryzacji w szkołach podstawowych


Wskaźnik określa jaki odsetek dzieci objętych obowiązkiem szkolnym (oraz rocznym przygotowanie przedszkolnym w klasach "0") pobiera naukę w szkołach podstawowych prowadzonych przez gminę.

8,22

Liczba uczniów na etat nauczycielski w szkołach podstawowych


Wskaźnik określa ilu uczniów przypada na 1 etat nauczycielski w szkole podstawowej. 

6,64

Wskaźnik efektywności zatrudnienia nauczycieli


Wskaźnik określa ilu uczniów potrzeba, aby sfinansować 1 umownie liczony etat nauczyciela.

OŚWIATA - PODSTAWOWE PARAMETRY W POWIECIE POZNAŃSKIM

92,38%

Współczynnik skolaryzacji przedszkolnej


Wskaźnik określa stosunek liczby dzieci objętych wychowaniem przedszkolnym w wieku 3-6 lat w ogólnej liczbie dzieci w tym wieku.

19,93

Średnia liczebność oddziałów w szkołach podstawowych


Wskaźnik określa ilu uczniów przypada przeciętnie na 1 oddział klasowy.

1,56

Średnia liczba etatów nauczycielskich na oddział w SP


Wskaźnik określa ilu nauczycieli przypada przeciętnie na 1 oddział klasowy.


88,59%

Współczynnik skolaryzacji w szkołach podstawowych


Wskaźnik określa jaki odsetek dzieci objętych obowiązkiem szkolnym pobiera naukę w szkole podstawowej.

12,78

Liczba uczniów na etat nauczycielski w szkołach podstawowych


Wskaźnik określa ilu uczniów przypada na 1 etat nauczycielski w szkole podstawowej. 

3,25

Wskaźnik efektywności zatrudnienia nauczycieli


Wskaźnik określa ilu uczniów potrzeba, aby sfinansować 1 umownie liczony etat nauczyciela.

System oświatowy Gminy MOSINA w 2022 r.

W roku szkolnym 2021/2022 Gmina Mosina prowadziła 9 szkół podstawowych oraz 5 przedszkoli w podziale na:

Organizacja szkół i przedszkoli w roku szkolnym 2021/2022

Na terenie Gminy Mosina funkcjonują również 2 szkoły niepubliczne, które zgodnie z danymi na 30.09.2021 r. wykazały następującą liczbę uczniów:

Liczba godzin podstawowej działalności edukacyjnej za pierwszy pełen tydzień października 2022 r. w poszczególnych jednostkach oświatowych

Dzieci o statusie uchodźcy przyjęci do szkół w Gminie Mosina

(stan na 20.05.2022 r.)

W związku z konfliktem zbrojnym na terenie Ukrainy w gminie od lutego 2022 r. przybyło prawie 200 uczniów o statusie uchodźcy. Uczniowie ci byli zapisywani przez rodziców lub opiekunów do szkół i przedszkoli i w pierwszych tygodniach uczyli się w klasach ogólnodostępnych.

Dzięki ogromnemu wsparciu darczyńców, dzieci otrzymywały wyprawkę szkolną, odzież, chętni obiady w szkole, a ich opiekunowie środki higieny osobistej i żywność. 

Uczniowie korzystali z dodatkowych lekcji języka polskiego (początkowo 2h tygodniowo, od maja 6 h tygodniowo). Od 22 marca 2022 r. w Zespole Szkół w Krośnie powstał oddział przygotowawczy dla uczniów kl. I-III, a od 1 kwietnia 2022 r. dla uczniów kl. IV-VI oraz uczniów kl. VII-VIII. Od 9 maja 2022 r. takie oddziały powstały w Szkole Podstawowej nr 2 w Mosinie. Uczniowie z całej gminy mogli zapisać się do tych oddziałów, a gmina zapewniła dla nich dowozy do szkół. 

56 uczniów korzystało z dowozów szkolnych. W przedszkolach i kl. „0” uczyło się 30 dzieci.

Nauczyciele oraz pracownicy administracji i obsługi

646,69

Liczba etatów zatrudnionych pracowników ogółem w roku szkolnym 2021/2022


501,44

Liczba etatów zatrudnionych nauczycieli w roku szkolnym 2021/2022

145,25

Liczba etatów zatrudnionych pracowników administracji i obsługi w roku szkolnym 2021/2022

Struktura zatrudnienia w szkołach podstawowych wg stopnia awansu nauczycieli

Rok szkolny 2021/2022 był ostatnim rokiem obowiązywania dotychczasowego systemu awansu zawodowego nauczycieli. W lipcu i sierpniu 2022 r. wprowadzono nowe przepisy prawa, obowiązujące od 1 września 2022 r., na mocy których zostały zlikwidowane dwa stopnie awansu – nauczyciel stażysta i nauczyciel kontraktowy. Zastąpił je status nauczyciela początkującego.

W roku szkolnym 2021/2022 przeprowadzono 15 komisji egzaminacyjnych na stopień nauczyciela mianowanego. Burmistrz Gminy Mosina wydał 15 decyzji o nadaniu nauczycielowi stopnia awansu zawodowego nauczyciela mianowanego.

Proces nauczania w szkołach Gminy Mosina

W roku szkolnym 2021/2022 na dalszy plan zeszły problemy związane z nauczanie zdalnym i zawieszeniem zajęć stacjonarnych. Po doświadczeniach zebranych w roku 2020 szkoły radziły sobie z taką formą pracy dobrze, a największe problemy dotyczyły motywowania dzieci do pracy.


Największe inwestycje jakie rozpoczęto w obszarze oświaty, to;

Rok szkolny 2021/2022 był dla naszych placówek oświatowych sprawdzianem logistyki i empatii związanej z przyjęciem do szkół i przedszkoli uczniów z objętej wojną Ukrainy. W dwóch szkołach (Szkole Podstawowej nr 2 w Mosinie i Zespole Szkół w Krośnie) utworzono oddziały przygotowawcze. W pozostałych dzieci ukraińskie uczyły się w klasach wspólnie z polskimi. W maju 2021 r. w szkołach podstawowych uczyło się 167 dzieci o statusie uchodźcy, a 30 maluchów było w przedszkolach i kl. „0”.

Oświata  zajmuje  ważne  miejsce,  zarówno  w  bieżącej  pracy  władz  Gminy,  jak i w wydatkach budżetowych. Mimo ponoszonych znacznych nakładów finansowych, cały czas wymaga kolejnych inwestycji w bazę sportową, aktualizowanie wyposażenia i w rozwijanie oraz doskonalenie kompetencji dydaktycznych szkół. Mocne strony mosińskiej oświaty to zaangażowanie środowisk szkolnych w pomoc potrzebującym oraz różnorodne dziania z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej.

Baza lokalowa jednostek oświatowych

Sprzęt multimedialny na wyposażeniu szkół i przedszkoli

pomoc dla uczniów

Dowóz uczniów

W roku szkolnym 2021/2022 dowożono do szkół podstawowych i oddziałów przedszkolnych na terenie Gminy Mosina:

Do Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego w Mosinie dowożono 29 dzieci z Gminy. Dodatkowo, po przybyciu do Polski uczniów z Ukrainy, dowozami zostało objętych kolejnych 56 dzieci (dane na maj 2022).

Stypendia szkolne

W roku szkolnym 2021/2022 przyznano następujące stypendia szkolne:

Specjalne potrzeby edukacyjne

Od kilku lat można zaobserwować wzrost liczby uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w szkołach i przedszkolach prowadzonych przez Gminę Mosina. Zapewnienie właściwej pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla tych dzieci bardzo często wymaga zatrudnienia dodatkowego nauczyciela (nauczyciela współorganizującego proces kształcenia) oraz dodatkowych godzin na zajęcia indywidualne. Do zadań z tego zakresu należy również rozwijanie zainteresowań uczniów i praca z dzieckiem uzdolnionym.

Gmina pozyskała środki zewnętrzne i przystąpiła do utworzenia środowiskowego domu samopomocy. Jest on odpowiedzą na potrzeby zgłaszne przez rodziców dzieci z orzeczeniami o kształceniu specjalnym w zakresie zapewniniena opieki po zakończeniu edukacji w placówkach/szkołach/ośrodkach specjalnych.

Innym zadaniem o charakterze pomocy materialnej, było wsparcie w zakresie zakupu podręczników w ramach rządowego programu „Wyprawka szkolna”. Wnioski o takie wsparcie mogą składać rodzice uczniów objętych nauczaniem w oparciu o orzeczenie o kształceniu specjalnym:

W roku 2021 na realizację zadań wymagających stosowania specjalnej organizacji nauki i metod pracy dla dzieci i młodzieży Gmina Mosina przeznaczyła środki w wysokości nie mniejszej niż wynikająca z podziału części oświatowej subwencji ogólnej dla jednostek samorządu terytorialnego: